Aygo X, už se těším do města...

04.04.2022

 Duben 2005. Je to již 17 let, kdy jsem finišoval přípravy na uvedení nového přírůstku značky Toyota na český a slovenský trh. Jednalo se o nejmenší model značky určený pouze pro evropský trh. Později jej ještě doplnil model iQ, který byl ale přeci jen trochu jiného rázu. 

Japonsko - francouzský projekt byl základem pro stavbu zcela nové továrny s názvem TPCA v Kolíně, jejíž základní kámen byl položen již v roce 2002. Model Aygo byl produktem japonské značky a sjížděl z výrobní linky vedle P107 a C1 francouzského koncernu PSA. Tato spolupráce vydržela až do loňského roku 2021, kdy se stala továrna v Kolíně 100% TOYOTA právě pro výrobu nového modelu Aygo X a legendárního Yarisu. 

Projekt Toyoty a PSA tehdy předpokládal výrobu minivozu v objemovém scénáři 100.000 kusů Aygo, stejného množství P107 a také 100 tis. modelu C1. Celková produkce TPCA tak měla dosáhnout 300 tis. vozů ročně.

Vzpomínám, jako by to bylo včera, kdy jsme dny a noci nastavovali správnou cenotvorbu, školící strategii pro prodejní sít a marketingovou komunikaci této první "české" toyoty. Vstup do úplně nového segmentu minivozů v nás budil hodně obav. Otázek, na které jsme se museli řádně připravit, bylo více. Bude minivůz úspěšný? Bude spolehlivý? Nebude drahý?

Produkční systém v TPCA byl vždy 100% TOYOTA, pohonnou jednotkou Ayga byl již osvědčený 1,0 čtyřválcový agregát známý z Yarisu a cenu jsme stanovili dostatečně pod úspěšný a zavedený Yaris. Zdálo se, že na úspěch tak bylo solidně zaděláno.

Název AYGO údajně vznikl spontánně a co znamenal? To vysvětlím až na konci. Celoevropská komunikace byla definována sloganem "Do Something Memorable".  Udělat něco zapamatovatelného bylo zapotřebí také v českém prostředí. Zvolili jsme tzv. trendsettery, udělali velkou party v rámci představení vozu na pražské náplavce a Aygo se rozjelo do světa.

Za necelých 17 let se v Evropě prodalo více jak 1,4 mil. vozů s názvem Toyota Aygo. Úspěch tohoto modelu byl zejména v jižní Evropě, pro kterou bylo Aygo především určeno. V záplavě malých vozů typu Fabia, Yaris, Clio, Polo či úplně těch nejmenších Citigo, Panda, Picanto, Twingo, mělo Aygo v ČR velice složitou pozici. Aygo ve druhé generaci se však dostalo do TOP 3 v segmentu minivozů a po odpadnutí Citiga v roce 2021 bylo Aygo nejprodávanějším minivozem v České republice.

Rok 2022 bude pro značku Aygo opět memorable.

Segment minivozů v ČR je za první kvartál roku 2022 velice malý, tvoří 1% z celkového počtu prodaných vozů. Avšak nové Aygo X na platformě TNGA bude s velkou pravděpodobností definovat segment sám pro sebe, jakmile se naplno začne registrovat prvními zákazníky. Proč se domnívám, že se tak stane?


Malý kompaktní vůz, s nádechem SUV, tedy lépe specifikováno pojmem "crossover", který je na pokraji segmentů, má všechny předpoklady k úspěchu. Velikostí je vlastně téměř shodný s první nesmírně populární generací modelu Yaris. Zde je vlastně krásně vidět, kam se za posledních více jak 20 let malé vozy posunuly. Prakticky všechny známé modely segmentů malých či nižších středních tříd se za 20 let posunuly o segment výše. Zatímco dříve pod nimi vznikaly právě nové modely mini vozů, dnes to většině výrobců s ohledem na stále přísnější emisní a bezpečnostní normy prostě nedává smysl.

Dříve byly vozy segmentu mini z cenovkou mnohdy pod 200 tis. Kč, dnes zejména s ohledem na výše zmíněné bezpečnostní standardy stojí "entry" modely 300 tis. a více. Evropští výrobci segment minivozů téměř opustili a z tradičních evropských značek zůstává pouze obnovený Fiat Panda či prémiovější Fiat 500. Segment pak tvoří korejské Hyundai i10 či sesterská Kia Picanto, kteří jsou vlastně posledními zástupci původních minivozů s cenovkou pod 300 tis. Kč.

Aygo X technologicky, prostorově a zejména moderním trendem crossoverů, vstupuje prakticky osamoceně mezi segment původních miniaut a segment dnešních malých vozů. "Malé" vozy jsou však již na velikosti střední třídy minulých let. A tomu také odpovídají ceny. Dnešní tzv. malé vozy v zákazníkem běžně požadované výbavě stojí okolo 400 - 450 tis. Kč. Optikou racionálnosti využití skutečně malého vozu, se Aygo s cenovkou pod 300 tis. Kč (se započítáním bonusů definovaných distributorem) stává skutečně jedinečnou nabídkou.

Já dnes zastupuji značku Toyota, což silně zkresluje objektivitu tohoto článku. Troufám si ale tvrdit, že se Toyota opět trefila do černého s rozhodnutím o realizaci projektu Aygo X.

Porovnejme snahu evropských značek o snižování CO2 svých flotil přes bateriové elektrické vozy, které však zatím nejsou řízeny poptávkou trhu. Produkty, které jsou více či méně výplodem EU legislativy a které jsou různě dotovány pro alespoň nějaký vstup na trh.

Dobrým příkladem je český Enyaq, který má za úkol snížit flotilovou CO2 stopu vs. nejdostupnější škodovácký model Fabia o podobné velikosti jako byla Octavie první generace. Skutečně praktický malý vůz do města pod 300 tis., který je trhem požadován, prostě Škodovka dnes již vyrobit neumí, nesmí, či si nemůže dovolit a to právě s ohledem na potřebnou bezpečnostní výbavu v kombinaci s CO2 produkcí.

Vůz, který by splňoval aktuální přísné (a můžeme diskutovat o reálném přínosu např. asistentu sledování jízdních pruhů) bezpečnostní standardy, zároveň by snižoval flotilové CO2 značky a byl cenově dostupný, momentálně neumí ani další tradiční evropští výrobci.

Aygo X je tedy výjimka, jenž benefituje z ne úplně zdravého prostředí evropského trhu. Velikostně je perfektně nastaven jako městský vůz. Splňuje i diskutabilní bezpečnostní standardy vč. všech asistentů, kteří je dnes z velké míry tvoří. A to nejpodstatnější - neomezuje v mobilitě.

Prověřený tříválcový agregát rozhodně nezatěžuje životní prostředí kombinovanou spotřebou 4,7l / 100 km a emisemi 107g / 100 km. Aygo X flotilový CO2 průměr značky nesnižuje, ale kdo jiný, než Toyota s dominancí hybridů, si jej může dovolit.

Otázkou pro zákonodárce pak zůstává, jaký typ vozu do města má být zvýhodněn?

Je správné motivovat zákazníky ke koupi velkého SUV se značkou EL s laboratorní spotřebou kolem 3l, které se po vybití akumulátoru po 30 - 40km, pohybuje se spotřebou mnohdy přes 10l / 100km?

Nebo malý vůz s přiznanou a reálnou spotřebou kolem 5l / 100km s velikostí potřebnou pro městský provoz?

Aygo X je pro mne skutečně geniální auto do městského provozu právě v dnešní době. Znovu si připomínám nadšení, kterým jsem hýřil při uvedení první generace Ayga v roce 2005. Druhou generaci, kterou manželka vlastnila a při prodeji oplakávala, mám ještě také v paměti.

Osobně se těším, až se projedu, budu kličkovat ve městě a parkovat mezi neohrabanými velkými SUVéčky:-)


A jak tedy vznikl název AYGO? Údajně v evropské centrále Toyota Financial Services, když tvořili finanční produkt na podporu prodeje nové mini toyoty. Slogan "Allow Young Generation Ownership - A.Y.G.O" se tak zalíbil, až z toho vznikl i finální název auta.