Lekce udržitelnosti v Číně... difain baj ŠKODA AUTO

11.12.2022


9 let v oblasti mezinárodního prodeje u našeho největšího zaměstnavatele, společnosti ŠKODA AUTO, mi dalo hodně. Když jsem pak v roce 2021 rozvazoval kontrakt se škodovkou, měl jsem smíšené pocity. Společnost zvolila strategii, která mi nebyla blízká, se kterou jsem se nebyl schopný ztotožnit a to podstatné - kterou jsem nebyl schopný ovlivnit. Korporátní prostředí mi nevyhovovalo a byl jsem hladový po úspěchu. Na druhou stranu, jsem soucítil se svými kolegy a také vlastně s naší českou společností, pro kterou je úspěch škodovky klíčový. I ten nejzarytější odpůrce zeleného šípu musí uznat, že zde máme český klenot, který má přispívat k dobrému jménu naší země ve světě, zaměstnává několik desítek tisíc lidí napřímo a další desítky tisíc v dodavatelských řetězcích. 

9 let jsem značku hrdě zastupoval na různých světových trzích a věřil v její sílu doma, v Evropě, nebo právě v Rusku, kde jí byl úspěch přán. Naopak, byl jsem kritikem hladových expanzí na čínský či indický trh, znaje hodnoty a možnosti značky.

Dnes je konec roku 2022. Se značkou ŠKODA AUTO mne už pojí pouze vztah s mnoha kamarády, kteří nejen v Mladé Boleslavi pořád pracují. I nadále však obdivuji nadšení a zelené srdce vývojových týmů v Česaně. Věřím, že s postupným minimalizováním a schováváním slavného háčku nad S, také nezačíná éra schovávání značky samotné.


Strategie a priority společnosti se kterými jsem se rozcházel se pomalu začínají naplňovat. ŠKODA AUTO se stává technologickou společností. Model Enyaq je technologicky vyspělý vůz a mezi elektromobily se jedná o to lepší co se na trhu nabízí. Společnost má v představenstvu velice aktivní ženu, která si vytváří několikanásobek mediálního prostoru, ve srovnání s jejím předchůdcem. Human Resources nahradili prostě Lidé. Úspěchy Fabie R5 nahradil stejně rychlý ŠKODAVERSE, nebo nejstrategičtější a největší čínský trh nahradila nejpotencionálnější Indie.


Bohužel Rusové napadli Ukrajinu a tyto dva velice potencionální trhy pro škodovku téměř vymizely, z toho ten větší nejspíš na dlouhá léta. Ano, i zde mi je líto partnerů, dealerů, schopných podnikatelů, se kterými jsem byl mnohdy až v kamarádském vztahu. Nesmyslná válka, která přináší oběti.


Jak já vnímám škodovku s odstupem skoro dvou let?


Do Enyaqu jsem zase nasedl, zase se utvrdil, že je to skvělé elektrické auto a zase jsem konstatoval, že bych jej nikdy nemohl provozovat na denní bázi, či jej dokonce vlastnit. Názor na plně bateriově poháněné vozy jsem nezměnil ani s příchodem "nuceného" bateriově poháněného bézetka do mé srdcové značky. Prskání bestselleru Fabie R5 na domácích erzetách, stejně jako hrdost na mladoboleslavský motorsport zapomínám a poustuju úspěchy hybridního Yarisu WRC.

Definice "udržitelnosti" v praxi?


Sleduji Škodu v Číně a v Indii. Toto téma mi vlastně dalo podnět opět napsat úvahu do mého blogu.
Za 9 let působení ve ŠKODA AUTO jsem vnímal nejpriorizovatelnější čínský trh, který měl znamenat skutečně globální úspěch značky. Zatímco do Číny společnost investovala v atronomických částkách, její maximální úspěch necelých 400tis prodaných vozů v roce 2018 znamenal tržní podíl někde k 1,5%. Což by nebylo tak hrozné, kdybychom se bavili o launchi značky v Číně. Od roku 2018 tržní podíl značky katastroficky padá někam k třem desetinám procenta což reprezentuje několik desítek tisíc prodaných škodovek. Od letošního roku se media začala plnit opatrnými zprávami, o nezdaru škodovky na čínském trhu. Rezonují názory o faktu, že se značka na velice konkurenčně náročný trh vůbec nehodí. Zprávy dosahují vrcholu nyní, před koncem roku 2022, kdy dokonce sám předseda představenstva připouští exit z čínského trhu....po 15 letech neúspěchu.
Mezitím vrcholoví manažeři, kteří měli různé klíčové zodpovědnosti v Číně, rotují po Evropě a postupně zakotvují buď na dalších klíčových pozicích v rámci VW Group v Evropě, nebo dokonce ve ŠKODA AUTO. Pár z nich míří do strategicky "správné" destinace - INDIE.


Novináři dostávají perfektně zpracované powerpointové prezentace, o nastalé situaci, kdy se značka poučila a jak je zapotřebí koncentrovat se na nové klíčové a strategické úkoly. Nepadlo však jediné německé či české jméno z vedení ŠKODA AUTO v Číně, které by dostalo tzv. padáka. Stejně tak je težké dostat se k veřejně dostupné informaci, kolik 15 leté dobývání čínského trhu škodovku celkem stálo.


Téměř zrcadlově se postavila a už nějaký ten měsíc implementuje strategie směrem k Indii. Manažeři se stěhují do legendárních zlatých indických klecí s perfektně odladěnými expatriotskými pakety a jdou se tzv. "udělat" do Indie. Stovky administrativních pracovníků neustále vytváří prezentace, jak je konečně ŠKODA AUTO připravená dobýt další z nejlidnatějších zemí světa novými modely Kushaq či Slavia. Profesní sociální sítě se plní každým zasazeným stromkem okolo místní továrny či workshopem, který byl připraven pod významným dohledem specialistů z daleké Mladé Boleslavi. 

Bezpochyby, nyní něco více jak 3 miliónový indický trh, bude v budoucnu růst. Ostatně zcela jistě se o to postará Maruti Suzuki, které dnes patří cca 45% tržního podílu. A také další lokální či obecně známé asijské značky, kterých TOP 6 tvoří 90% indického trhu!

Za mne dobrý!

Jaká může být šance manažerů z Mladé Boleslavi, kteří v rámci 3 letého kontraktu v prvním roce poznají, jak se takový Ind chová, jaké má priority a jaké má potřeby mobility? Jaké může mít povědomí, co lidé říkají, co potřebují a co cítí, když je kulturně a jazykově vzdálený tak, jako nikdo jiný z konkurence. Jaká je tedy šance na úspěch škodovky proti asijským tygrům, kteří vědí, kde zaútočit, co si ochránit a o co správně pečovat. A jaká je vlastně motivace? 

Jestli dopadne Indie stejně jako Čína je vlastně jedno. Zodpovědné vedení dostane možná malinko menší odměny, než očekává. Tím nejpodstatnějším je zkušenost, kterou si každý z Indie odnese. Investované peníze se prostě "odepíšou".


Domnívám se, že nůžky mezi skutečně globálními brandy, které vědí jak expandovat a naší malou škodovkou jsou tak široce otevřené, že úspěch této a dalších podobných expanzí je pouze perfektně zpracovanou iluzí  v powerpointu. Smutné je, že to nepřináší nic pozitivního oněm zmíněným srdcařům v Česaně, v Mladé Boleslavi, kteří tvrdě pracují pro udržitelnost značky u nás a obecně v Evropě. Lidé, kteří se nikdy neztotožnili s bateriovými vozy, nucenými compliance a integrity programy, s povinným % žen v manažerských pozicích či se skrytým háčkem nad písmenem S.

Možná, že by stačilo soustředit se na to, co uměla škodovka nejlépe a co ji stále dnes řadí mezi přední evropské značky na trhu. Přirozená produkce dostupných a zákazníkem poptávaných automobilů pro danou dobu, orientace na evropského a zejména východoevropského zákazníka, využívání a neustálé vyvíjení odzkoušených a spolehlivých technologií. 

Stačilo by také kompletně rekonstruovat motivační a hodnotící systém, zejména managementu společnosti s jasnou a příkladnou orientací na výkon a zodpovědností. Umět pracovat s neproduktivními jedinci a umět je ze společnosti uvolňovat. Dávat více šancí praktikům, kteří mají jasné vize a dokáží si definovat a následně realizovat cíle. A to nejpodstatnější, orientovat se na skutečnou práci, nikoli na prezentaci práce. 

Je ale vůle něco v MB měnit?

Tak či onak, za pár let tu bude vysvědčení, které nevystavuje nikdo jiný, než konečný zákazník.